PERSOONLIJKE ONTWIKKELING RECRUITMENT

Een motivatiebrief zonder clichés

Hey hardwerkende teamplayer met je geweldige hands-on mentaliteit! Nog secuur en loyaal geweest de laatste tijd? Ik probeer even out of the box te denken om mijn punt te maken. 2019 called…it wants it’s clichés back. Ik moet wel zeggen dat mijn perfectionisme mijn valkuil is, dus ik heb deze tekst maar liefst 1 keer opnieuw gelezen.

“Hoe val ik op in de massa met mijn motivatiebrief?” – wordt me regelmatig gevraagd. Je bent al op de helft als je een brief niet schrijft vanuit een vastgeroest idee dat het een opsomming moet zijn van hetgeen je denkt dat men wil lezen. Wie ben jij als persoon en wat heb jij nou echt te bieden? Show ‘m what you got. Don’t show ‘m what they want to hear. Wil je opvallen, dan moet je gaan schrijven vanuit jouw kunnen. Je ziet een vacature, raakt enthousiast en gaat schrijven. “Met veel enthousiasme las ik de vacature.” Boeiend! Je krijgt maar één kans om op te vallen bij een potentiële werkgever en dan beginnen met een nietszeggende intro is solliciteren naar de stapel ‘no-go’. Dit soort zinnen zie ik nog veel te vaak. Uiteindelijk draait een goede en onderscheidende brief om het overbrengen van jouw persoonlijkheid en kwaliteiten. Dit vergt de nodige tijd en aandacht, maar het is de enige manier om op te vallen met een brief. Één brief schrijven en dan voor meerdere sollicitaties gebruiken, waarbij je elke keer alleen de naam van de werkgever schrapt is makkelijk hé. I know, heb ik ook weleens gedaan. Het bracht me precies nergens, zeg maar. Nu ik even los ben gegaan met alle clichés, wordt het tijd voor wat tips.

Een sterke intro is key! Jouw brief kan sterk zijn, maar men kan al afhaken bij de eerste zinnen. Val meteen met de deur in huis. Dat deze baan jou “op het lijf is geschreven”, dat geloven ze wel (sorry, ik kon het niet laten). Vertel meteen wie jij bent en wat jou bezighoudt. Geachte mevrouw Cliché, Mijn naam is Dounia Maakor. Naast mijn rol als corporate recruiter ben ik ook verantwoordelijk voor de employer branding bij Bartosz ICT. Ik deel tevens mijn kennis en passie voor het vak middels blogs, podcasts en als spreker. Graag vertel ik waar mijn kracht ligt als professional en laat ik u kennismaken met mij als persoon. Met een gepersonaliseerde intro heb jij al een streepje voor op de rest.

Het middenstuk is de kern van jouw brief. Daarin mag je low-key opscheppen over hetgeen je kan, waar jouw talenten liggen en wat jouw WAARDE is voor de organisatie. Wat ik altijd adviseer is om praktijkvoorbeelden te gebruiken. Als je vertelt dat je goed in teamverband kan werken, dan zegt dat helemaal niets. Waaruit blijkt dat? Deze vraag moet je jezelf steeds stellen. Je zegt dat je iets kan of hebt bereikt. Vertel dan ook hoe dit zich heeft geuit in de praktijk. Dit zal pas echt waarde en kracht geven aan hetgeen je stelt over jezelf. Het middenstuk is het meest lastige om te schrijven. Wat helpt is om eerst een aantal steekwoorden op te schrijven en daar vervolgens een verhaal van maken.

Helaas zie ik nog te vaak dat men zichzelf klein gaat maken. Daarmee doel ik op inzoomen op de dingen waar naar wordt gevraagd in de vacature, maar waar je niet over beschikt. Echt niet doen. Als jij overtuigd bent van jouw waarde voor het bedrijf, dan moet je juist inzoomen op de dingen die jij wél te bieden hebt. Zo heb ik gesolliciteerd op mijn huidige baan, waarbij er werd gevraagd naar een afgeronde HBO opleiding. De meeste van jullie kennen mijn verhaal. Ik heb 4 jaar rechten gestudeerd en niet mijn afstudeeropdracht gedaan. Nee, dit zegt niets over mijn doorzettingsvermogen. Dit zegt iets over stoppen met iets waar ik niet gelukkig van werd en richten op mijn ambities. Dat terzijde, maar wil je het hele verhaal lezen klik dan op deze link: https://www.linkedin.com/posts/douniamaakor_recruitment-solliciteren-kansen-activity-6691624136466329600-7DyQ

Solliciteren naar een functie, waarbij je voldoet aan de meeste eisen is al lastig als je een opvallende brief wilt schrijven. Het wordt nog lastiger als de eisen niet aansluiten op jouw ervaring of opleiding. Toch ben je ervan overtuigd dat je geschikt bent. Solliciteren! I did and I got the job. Nu moet ik wel even alles in perspectief plaatsen om geen loze verwachtingen te scheppen. Context is hierbij belangrijk. Realistisch gezien kan je gewoonweg niet solliciteren naar een baan als bijvoorbeeld arts als je geen studie hebt afgerond. Er zijn echter genoeg banen waarbij je met kennis, talent, ervaring en potentie echt kans maakt! Lees dit artikel eens even: https://www.linkedin.com/posts/uwv_niet-het-juiste-diploma-voor-die-ene-leuke-activity-6705021849333465088-xUlI

Schrijven is schrappen. Ik heb liever dat je teveel schrijft en later schrapt, dan een te summiere brief hebt. Doe alsof je een soort biografie over jezelf schrijft en neem iemand mee in jouw verhaal. Het hoeft geen roman te worden, maar het is fijn als je de lezer kan laten boeien tot het eind. En het eind is waar we het nu even over gaan hebben. Ik licht graag dit artikel toe in een persoonlijk gesprek, maar dat gaat even niet. Deze was echt te voor de hand liggend om niet te zeggen ;-). Net zo sterk als de intro moet je ook weer afsluiten. Wat ik zou doen: Ik hoop dat ik u heb weten te boeien tot het eind. Deze brief is slechts mijn digitale verhaal en ik zou graag nader kennis met u willen maken in persoon. Naast de juiste match als professional hecht ik ook waarde aan de juiste match op persoonlijk vlak. Graag drink ik mijn chocolademelk met slagroom. Ik kijk uit naar uw reactie. Dit zegt iets over Dounia en je leest persoonlijkheid terug.

Ok. Nu jij! Heb je vragen? Shoot! Stuur me even een berichtje via Instagram of LinkedIn:
https://www.instagram.com/douniamaakor/
https://www.linkedin.com/in/douniamaakor/

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.